BICEMO ODGOVORNA VLAST

Sarajevo Jan 21, 1998

Intervju: Milorad Dodik, predsjednik Vlade RS

Banjaluka, 21.januar 1998. (AIM)

Milorad Dodik nije nepoznat domacoj politickoj javnosti. U vrijeme vlade reformista Ante Markovica, kao prvi covjek izvrsne vlasti, napravio je malo privredno cudo u svojoj opstini Laktasi. Poslije prvih visestranackih izbora sa strankom reformista usao je u skupstinu BiH. U skupstini Republike Srpske osniva Klub nezavisnih poslanika i ostaje zapamcen kao prvi kriticar vlasti i vladajuce stranke.

Dodik je suveren na politickoj sceni RS. Reaguje brzo i ostro, govori narodu razumljivim jezikom, upotrebljava kratke i jasne recenice. Za novinare Dodik je "covjek potrebne politicke drskosti", "razarc na politickoj sceni", "paradigma politicke hrabrosti..."

Njegova politicka filozofija utemeljena je na iskustvu uspjesnog privrednika:"Nema buducnosti bez razvoja i saradnje sa svijetom."

O hrabrosti da se prihvati uloge mandatara i formira vladu za samo 24 sata, kaze:"Nisam se dvoumio. Smatram da mi je patriotska, moralna i ljudska obaveza da spasavam svoj narod i svoju zemlju od propasti. Vise od dvije godine dragocjenog vremena i jos dragocjenijih sredstava je nepovratno izguljeno zbog nesposobnosti vlasti u Republici Srpskoj. Ta nesposobnost je rezultat nespremnosti da se rjesavaju problemi stanovnistva kroz ekonomsku obnovu i izgradnju privrednog sistema i nepotrebnog inata, gluposti i sebicnosti, ciju cijenu je platio narod".

* Kakva je bila uloga predsjednika Milosevica i poslednjim dogadjanjima oko mandatara za sastav Vlade? Da li ste prethodno razgopvarali sa predsjednikom Milosevicem i da li je predsjednik Plavsic imala njegovu saglasnost kada Vas je predlozila?

  • Predsjednik Milosevic je dao podrsku za predlog mene kao mandatara. On je imao veoma konstruktivnu ulogu u procesu konstituisanja nove Vlade. I ne samo u procesu konstituisanja Vlade. Vecih problema bezbjednosne prirode poslije izbora nije bilo zahvaljujuci konstruktivnosti predsjednika Milosevica. Nisam sa njim razgovara prije izbora, ali cu veoma brzo razgovarati.

* U Vasoj Vladi nema predstavnika SDS i radikala. Da li je kao takva rjesenje za politicku krizu u Republici Srpskoj?

  • Oni su nerazumno ignorisali izbor Vlade i sami sebe iskljucili. Izbor vlade je prvi veliki korak u rjesavanju te politicke krize. Kao sto je poznato, ona je i nastala zbog problema u funkcionisanju izvrsne vlasti i nespremnosti da se rjesavaju problemi na koje je ukazivala predsjednik Republike. Kriza ce biti okoncana uspostavljanjem jedinstvene vlasti na cijelom prostoru Republike. Time ce se stvoriti uslovi da se okrenemo rjesavanju zivotnih pitanja kroz obnovu i ekonomske reforme.

* Da li ocekujete probleme oko preuzimanja vlasti?

  • Preuzimanje vlasti uvijek je na Balkanu bilo pitanje zivota i smrti, biti ili ne biti. Za sada stvari idu svojim tokom i primopredaja ce uskoro biti zavrsena. Razgovarao sam sasvim korektno sa svim ljudima od kojih to zavisi i ne ocekujem probleme.

* Kako mislite rijesiti fakticko stanje dvovlasca u Republici Srpskoj?

  • Ova Vlada ce insistirati na jedinstvu Republike Srpske i nece dozvoliti dvovlasce, jer bi to bilo rusenje ustavnog poretka i po Ustavu Bosne i Hercegovine i po Ustavu Republike Srpske. Svaki pokusaj zadrzavanja vlasti od strane nelegalnih grupa i pojedinaca po krivicnom zakonu predstavlja najtezi oblik krivicnog djela protiv drzave i bice krivicno gonjen. Ova drzava mora napokon postati drzava vladavine prava, a ne politicke samovolje i nasilja.

* Sta ce biti prioritetni zadaci nove Vlade?

  • Sada je najbitnije da odrzimo jedinstvenost i cjelovitost Republike Srpske. Naravno da cemo raditi na striktnom provodjenju Dejtonskog sporazuma i time potvrditi i ucvrstiti polozaj Republike Srpske. Nova Vlada ce morati i da nastavi zapocetu borbu protiv kriminala i korupcije, narocito u drzavnim organima. Smatram da cemo ovakvim radom i zalaganjem na ovaj prostor privuci neophodna sredstva za obnovu i razvoj.

* Ocekujete li probleme u odnosu sa srpskim predstavnicima u zajednickim organima Bosne i Hercegovine?

  • Mi necemo dozvoliti mijesanje predstavnika u organima BiH u rad Vlade Republike Srpske, ali cemo biti uvijek otvoreni za saradnju u svim pitanjima na nacin koji moze doprinijeti brzem i efikasnijem rjesavanju problema u funkcionisanju drzavnih i entitetskih organa. Svako mora da radi svoj posao, a posebno odgovorni funkcioneri. Saradnja nije imperativ, vec normalno stanje stvari.

* Kako gledate na prigovore SDS-a i radikala da je sa stanovista parlamentarizma neshvatljivo da ulogu mandatara dobije covjek iz najmanje partije?

  • Ne smatram to hendikepom, vec odredjenom prednoscu. Imam u vidu i iskustvo Republike Italije, kojom skoro dvije godine upravlja vlada gospodina Romana Prodija, sto za italijanske prilike govori o njenoj izrazitoj stabilnosti i uspjesnosti. Ta je vlada rezultat koalicije u kojoj je stranka gospodina Prodija jedna od manjih, ali je on na sebe preuzeo obavezu i odgovornost da kreirajuci sastav te Vlade, povjeravajuci kljucne mandate i nestranackim licnostima, vodi Italiju u vrlo osjetljivom vremenu nove zajednicke evropske politike. U toj Vladi je ministar inostranih poslova gospodin Lamberto Dini, koji je bio predsjednik Vlade eksperata, koja je prethodila sadasnjoj vladi.

* Optuzili su Vas da ste strani placenik i kolaboracionista sa zadatkom da "utopi RS u Federaciju BiH". Kao argument su navodili Vase clanstvo u Alternativnom ministarskom vijecu u Sarajevu.

  • O tim krupnim rijecima ljudi sa mentalnim problemima ne zelim da govorim. Moje ucesce u radu Alternativnog ministarskog vijeca nije nanijelo stetu RS. Svuda u svijetu to bi se cijenilo kao dobro politicko iskustvo. Ostavimo vremenu da pokaze ko je ovdje izdajnik, a ko patriota, ko veliki Srbin, a ko Srbin na guranje.

* Rekli ste da je RS u teskoj ekonomskoj situaciji. Kako mislite rijesiti to stanje?

  • Ono sto se u danasnjem svijetu podrazumijeva pod ekonomijom, u Republici Srpskoj ne postoji. Postoji nesto sto je rezultat dovijanja preduzeca i stanovnistva da prezivi. To je kombinacija bivseg ekonomskog sistema, ratne ekonomije i mijesanja neodgovorne vlasti u poslove privrednih subjekata. Nasoj privredi je nophodno restruktuiranje i privatizacija. U tom cilju, nova Vlada ce hitno predloziti Narodnoj skupstini paket zakona, koje je morala odavno podnijeti Vlada RS, prakticno odmah nakon usvajanja Dejtonskog sporazuma. Tu prije svega mislim na propise o preduzecima, prestruktuiranju banaka, uz formiranje posebne Agencije, zatim inoviranje Zakona o privatizaciji. To su neodlozni poslovi. Privatizacija je neophodnost i neminovnost, ali ne na nacin SDS, da to bude dirigovano i u interesu povlascenih pojedinaca, a da narod dobije gumenu kost u vidu bezvrijednih poklon-dionica. Privatizacija ce biti u funkciji razvoja Republike Srpske uz maksimalnu javnost rada i po kriterijumima koje bude utvrdila ova skupstina. Rezultat privatizacije nece biti to da bogati budu bogatiji, a siromasni siromasniji. To se moze postici i u to cemo ukljuciti nase strucnjake i medjunarodne konsultante.

* Prestruktuiranje privrede podrazumijeva armiju ljudi koji ce ostati bez posla. Imate li rjesenje za njih?

  • Svjestan sam tezine situacije koja mora nastupiti u pocetnom periodu. Stoga je planirano osnivanje posebnog fonda za tranziciju iz kojeg bi se alimentirala sredstva za radnike koji su privremeno ostali bez posla. Saradnjom sa medjunarodnim institucijama obezbijedicemo sredstva za finansiranje projekata samozaposljavanja. Cilj ove Vlade nece biti da dijeli socijalnu pomoc narodu, vec da stvori uslove za veliki broj radno aktivnog stanovnistva da radi i zivi od svog rada.

* Vise puta ste do sada izjavljivali da Banjaluka treba da bude glavni grad Republike Srpske i sjediste Vlade. Hocete li realizovati to sto ste obecali?

  • Glavni grad Republike Srpske mora da bude Banjaluka i mislim da to ne treba posebno objasnjavati. Potrebno je na Palama zadrzati sjediste nasih predstavnika u zajednickim organima. Drzavnim ciniocima moramo obezbijediti uslove rada i zarade da bi to bilo garant efikasnog vrsenja drzavne vlasti. Ova vlada nece biti putujuca, sumska i guslarska, nego profesionalna i odgovorna. Njen rad ce biti javan. Strucnost i profesionalnost, a ne stranacka pripadnost, bili su kriterij njenog izbora. Prethodnoj vlasti je cesto najvazniji i cini se jedini kriterijum za postavljanje na neko mjesto bio da je taj bezrezervno odan SDS-u, pa su od takvog imali koristi jedino njegovi mentori, a svi drugi samo stetu.

* Kakav ce biti odnos Vlade prema politickim strankama?

  • Politicke stranke se nece moci uplitati u kadrovsku politiku Vlade, jer za lose posljedice kadrovske politike odgovornost ce snositi Vlada, a ne stranke. Imali smo primjer katastrofalnih posledica takve politike

* U ekspozeu ste govorili i o statusu Brckog. Kako vidite rjesenje tog problema?

  • Brcko je po Dejtonskom sporazumu dio teritorije Republike Srpske i ne postoji razlog da tako i ne ostane nakon definitivne arbitrazne odluke. Zelim da stavimo do znanja medjunarodnoj zajednici da je Republika Srpska opredijeljena da u potpunosti preuzme prava i obaveze, koje joj pripadaju prema Dejtonskom sporazumu i s toga s pravom ocekujemo definitivnu potvrdu dosadasnjeg statusa Brckog.

* Izbjeglice su jedan od najtezih problema u RS. Od Vlade se ocekuje da rijesi taj problem. Kako?

  • Pitanje izbjeglica, kao jedno od najbolnijih pitanja proteklog rata, ne moze se rjesavati mimo njihove volje. Mi moramo stvoriti uslove za povratak ljudi njihovim imanjima, zamjenu imovine ili ostvarivanje pravicnom naknadom za unistenu imovinu. To nece biti moguce dok ne bude stvarne spremnosti za provodjenje Dejtonskog sporazuma svih u BiH i bivsoj Jugoslaviji. To je dakle, globalni problem i mi cemo doasljedno i principijelno insistirati na potpunom rjesenju. Kao i u mnogo cemu drugom, prethodna vlast je i na problemu izbjeglicana sve moguce nacine opstruisala Dejtonski sporazum, jer se nasla u poziciji da narodu mora polagati racune i objasnjavati zasto se ratovalo i zasto smo podnijeli brojne zrtve i materijalna razaranja, ako to medjunarodna zajednica ne priznaje i insistira na pravu svakog pojedinca da se sam opredjeljuje za mjesto svog zivljenja.

* Predsjednica je javno najavljivala obracun sa kriminalom. Do danas niko nije odgovarao. Kako se nova Vlada namjerava obracunati sa kriminalom?

  • Osposobicemo policiju i pravosudje i traziti da se primjenjuje zakon. MUP ce biti jedinstven i neka se niko ne nada da ce negdje ostati rupa u kojoj ce se skrivati kriminalci i hajduci o kojima govori Sendic. Vlada ce se potruditi da veliki i mali kriminalci koji su se krili iza SDS i radkala budu tamo gdje im je mjesto - u zatvorima.

* Pravosudje odavno ne funkcionise. SDS je razrijesila sve sudije koji nisu clanovi stranke i imenovala svoje sudije. Sta sa stranackim sudijama i kako kadrovski osposobiti pravosudje?

  • I medjunarodna zajednica je procijenila da je sudstvo postalo partijsko i da se mora izvrsiti reforma pravosudnog sistema. Ministarstvo pravosudja ce imati zadatak da ispita rad svih sudija tokom rata. Moramo ocistiti pravosudje od nestrucnih i korumpiranih pojedinaca. A znamo da korupcije i kriminala ima i u pravosudju.

* Nezadovoljstvo u prosvjeti iskazuje se stalnim strajkovima. Sta prosvjeta moze da ocekuje od Vlade?

  • O obasti prosvjete, nauke i kulture, nova Vlada ce pokrenuti niz konkretnih mjera, koje ce omoguciti da ove tri oblasti postanu zastitni znak nacionalnih interesa i drzavnog razvoja. Povratkom ravnopravnog tretmana cirilice i latinice, ijekavice i ekavice, zelimo zastititi srpsku kulturnu bastinu na podrucju cijele Bosne i Hercegovine i valorizovati je u Evropi i svijetu. Prvi korak u obrazovanju ce biti zastita dostojanstva prosvjetnog radnika koji mora redovno primati platu. Rjesenje ovog problema cemo traziti zajedno sa granskim sindikatima, opstinskim strukturama vlasti i medjunarodnim organizacijama zaduzenim za oblast obrazovanja. U prvih 100 dana cemo sagledati stanje u pogledu opremljenosti pojedinih skola i kadrovskoj popunjenosti. To ce nam biti osnov za donosenja konkretnih programa, kratkorocnoih i dugorocnih za poboljsanje sadasnjeg neodrzivog stanja.

* Savo Knezevic, svestenik i narodni poslanik, optuzio Vas je kao bezboznika i protivnika crkve. Kakav ce biti stav Vase Vlade prema crkvi?

  • Uloga i znacaj Srpske pravoslavne crkve i drugih vjerskih zajednica bice kao i u drugim modernim zemljama. Zbog vlastitog autoriteta crkva treba biti odvojena od drzave. Politizacija crkve nanijela je SPC veliku stetu. Mi smo svjesni istorijske uloge i zasluga crkve za srpski narod i zbog toga ce ona uzivati nasu pomoc i podrsku.

* Na kraju, sta ce vlada uciniti za medije?

  • Mediji vise nece sluziti vlastima i strankama. Profesionalnost u medijima, kao i u svim drugim oblastima, podrazumijeva odgovornost. Ovoj Vladi nisu potrebne sluge nego objektivno novinarstvo. Protekli rat je pokazao pogubnu ulogu medija u funkciji suludih politika ubijanja i razaranja. Nama ne trebaju nepismeni novinari, ne treba nam cenzura ni autocenzura. Treba nam objektivno i odgovorno informisanje.

Branko Peric (AIM)