PAVELIC KAO UZOR

Zagreb Oct 17, 1997

AIM, ZAGREB, 17.10.1997. Nezaustavljive demokratske promjene s kraja osamdesetih i pocetka devedesetih godina, olicene u zamjeni jednopartijskog sistema visestranackom demokracijom i slobodnim izborima, te ostalim neizbjeznim promjenama koje iz toga slijede, Hrvatska je - kako se danas pokazuje - docekala nespremna. Rigidna dominacija jedne stranke, divlji kapitalizam, sve snaznije ogranicavanje ljudskih sloboda i prava, a prije svega prava na istinitu i pravovremenu informaciju, te sovinizam kojemu je rat samo isao u korist - tek su neke od akutnih boljki mlade hrvatske demokracije, kako su je okrstili na Pantovcaku. Dodatni problem - koji je nemoguce sagledati izdvojeno od ostalih negativnih tendencija - u Hrvatskoj je postala povijest. Pod krinkom iste te mlade demokracije prekrajaju se i izmjenjuju dogadjaji i cinjenice ne samo iz novije povijesti, vec i iz one od prije deset ili trinaest stoljeca, "od stoljeca sedmog" naovamo. Ljudi i dogadjaji koje smo do devedesete u skolama ucili kao negativne pretvaraju se u pozitivne, i obratno - ono sto je bilo pozitivno, sada je postalo nepozeljno, negativno do same srzi. Jedna ideologija zamijenjena je drugom.

Ono malo nezavisnih medija tijekom sedam godina donijelo je bezbroj napisa o bezocnom iskrivljavanju istine koja se servira ucenicima u osnovnim i srednjim skolama, pa cak i na fakultetima. Stovise, i autori udzbenika za povijest vec su otvoreno poceli govoriti kako ih prisiljavaju na mijenjanje cinjenica iz hrvatske povijesti, pri cemu vodecu ulogu ima Ministarstvo prosvjete i sporta Republike Hrvatske na celu sa samom ministricom Ljiljom Vokic. Zbog toga, kao i zbog sve nize razine izvodjenja nastave, ono malo imucnijih roditelja odlucuju se svoju djecu poslati na skolovanje izvan Hrvatske, samo da bi sacuvali njihov obrazovni nivo na koliko-toliko evropskoj razini. Vecina, na zalost, za takve postupke nije dovoljno novcano potkozena.

Mnogi su se nadali da ce povratak gimnazija u hrvatsko skolstvo znaciti i povratak tradiciji kvalitetnog obrazovanja buducih studenata, koju je prekinuo Stipe Suvar svojom skolskom reformom. Neke su gimnazije, zahvaljujuci svojoj prijasnjoj reputaciji dobrih i pozeljnih obrazovnih ustanova, odmah proglasene elitnima, a za upis u njih cesto je potrebno povuci i dobre roditeljske veze. Zagrebacka petnaesta gimnazija, bivsi matematicko-informaticki obrazovni centar, dobila je epitet najelitnije, a najnoviji skandal u skolstvu dogodio se upravo u njoj.

Slusatelji emisije Parlament show, koja se dva puta tjedno emitira na Radiju 101, ostali su sokirani javljanjem jedne slusateljice, majke djeteta koje se skoluje u toj najelitnijoj gimnaziji. Iznervirana onim sto se dogadja u skoli, a najvise na satovima povijesti, ta je majka u eter ispricala sve o aktivnostima fanaticnog profesora povijesti Branka Horvatinovica koji ucenike tjera da na nastavi marsiraju strojevim korakom, da mrze Srbe, koji ih uci velicanju lika i djela ustaskog poglavnika Ante Pavelica, koji ih pod ustaskom zastavom vodi na izlete na Jazovku, koji ih uclanjuje u Hrvatsku domobransku mladez kojoj je on predsjednik, i koji nastavu izvodi pod sahovnicom s prvim bijelim poljem (ustaski grb) ispod kojeg je natpis "Za Hrvatsku, za dom". I to vec nekoliko godina. Sokirana voditeljica emisije, slusajuci ojadjenu majku, uspjela je samo izustiti - Gospodjo, zar se vi salite?, ocigledno osupnuta ovom pricom. Slusateljica se nije salila.

Iako je, dakle, prica dospjela u javnost, profesor Horvatinovic nije brinuo. Samo nekoliko dana kasnije slucajni su prolaznici ispod nadvoznjaka kod autobusnog kolodvora u Zagrebu mogli svojim ocima, uzivo vidjeti sve sto je majka opisivala direktno u eter radija. Tristotinjak ucenika predvodjenih oniskim i sijedim profesorom, od kojih su mnogi bili zakiceni slikom Ante Pavelica na reveru, predvodjeni stjegonosama hrvatske, HDZ-ove i ustaske zastave, neki cak u vojnim cizmama i pozdravljajuci uzdignutom ispruzenom desnicom, kretali su na izlet put jame Jazovka. Kako je jedna novinarka opisala, sve je podsjecalo na odrede Hitlerjugenda.

Sve su to ucenici naucili na satima povijesti koje im drzi Horvatinovic. Mrziti Srbe "jer ce im oni doci glave", izostavljanje poglavlja o bivsim jugoslavenskim republikama jer on "nece poducavati o tim i slicnim zaostalim narodima", preskakanje Pipina Malog koji je "sevio svoju sestru", poducavanje o Kuharicevom "protuhrvatskom djelovanju" - samo su detalji iz Horvatinovicevog profesorskog arsenala. Roditelji, nezadovoljni ustaskom indoktrinacijom, nekoliko su puta bezuspjesno pokusavali reagirati kod ravnateljice gimnazije. "Mi smo zgrozeni i sokirani predavanjima profesora Horvatinovica. Ne zelimo da nasa djeca odrastu u ozracju mrznje i nacionalistickog fanatizma. Osobito nas smeta sto se Ante Pavelic velica kao heroj domovine", govorili su. Obavjesteno je i Ministarstvo prosvjete, ali osim ugodnih cavrljanja uz jutarnju kavicu po hodnicima "o cudnom profesoru", nista se drugo nije dogodilo. "Samo neka me oni i dalje tuzakaju, ali ja cu nastaviti siriti istinu", rekao je Horvatinovic ucenicima.

Za njega, istina podrazumijeva da se uz hrvatske kraljeve, uz Stjepana Radica i Alojzija Stepinca - kad je vec nema - prilijepi slika Ante Pavelica. Njegova istina dodiruje i Franju Tudjmana koji se, kako kaze, "predstavlja kao veliki Hrvat iako doma ima kcerku Nevenku, odnosno Sutjesku, i beogradskog unuka Dejana", SDP je komunisticka banda, a zbog crtanja Dinamovog grba upozorio je jednog ucenika da bi "zbog toga obojica mogli dobiti po glavi". "Za demokraciju smo se i izborili zato da bismo mogli slobodno govoriti sto mislimo", izjavljuje Horvatinovic novinarima.

Ostali nastavnici u gimnaziji znaju sto se dogadja, ali tvrde da nitko od njih nista od navedenog nije vidio. Inspekcija, koja je nekoliko puta dolazila na Horvatinoviceve sate, uvijek je nasla sve u redu, a ucenici se nisu usudili progovoriti o svemu sto se dogadja iz straha za vlastitu buducnost. No, bilo je i onih koji su, na prigovore upucene Horvatinovicu i njegovim nastavnim metodama, sastavili peticiju koju je skoro stotinu ucenika potpisalo trazeci da se ne dira njihovog omiljenog profesora. Nekima se ocigledno svidjelo biti postrojen u regimentu "Zrinski- Frankopan", kako ju je Horvatinovic nazvao, koja je podijeljena u tri satnije. Na celu regimente nalazi se ucenica drugog razreda, dok duznost satnika obavljaju trojica ucenika koji nisu prosli kvalifikacije za vodju regimente. Uostalom, Horvatinovic je samu gimnaziju proglasio stozerom Hrvatske domobranske mladezi kojoj je na celu (iako mu je 55 godina), i nikome nije pala vlas sa glave.

No, je li trebalo ocekivati da se nesto dogodi? U drzavi u kojoj ministrica prosvjete svojim bezobzirnim ponasanjem dovede u pitanje cjelokupnu mirnu reintegraciju Podunavlja, uistinu je tesko da se nesto drugo moze dogoditi. Njena samovolja, poduprta sve jacom centralizacijom i birokratizacijom cjelokupnog obrazovnog sustava, nedavno je natjerala cijelu vladu na reakciju kako bi se saniralo Vokickino inacenje i pokazivanje moci dinarskog tipa. Da bi se izbjegao jos jedan skandal svjetskih razmjera - koje je doticna priustila Hrvatskoj svojim naputcima talijanskim skolama - ucinjen je "kompromis" po kojem je na povijest od 1989. do danas, koja bi se trebala poducavati u Podunavlju, stavljen moratorij pa su tamosnja djeca, uglavnom srpske nacionalnosti, iste oslobodjena. Nakon slucaja Horvatinovic

  • mozda je tako bolje.

MILIVOJ DjILAS