DUHOVNI TOROVI
AIM, Skopje, 03.03.1997
Prica mi jedna prijateljica kako na roditeljskom sastanku
u osnovnoj skoli njenog sina razredni rukovodilac roditeljima
preporucuje da ne dozvole da se njihova deca igraju sa drugovima
iz druge nacionalnosti, koji uce u istoj skoli. Do takvog
zaklucka razredni je dosao nakon dugogodisnjeg rada u jednu takvu
ustanovu. Mesto dogadjaja Skopje, naselje Topaana. Prethodnih dana
u centru Skopja citali smo i culi poruke srednjoskolaca: "Siptari
u gasnim komorama", "Smrt za siptare", "Albanci u Albaniji",
"Siptar, imas pravo da sutis i makedonski da ucis"...Na istoj,
petodnevnoj paradi, bio je podeljen i takozvani zakon za zastitu
nacije, potpisan od VMRO-Ujedinjena (partija koja obznanuje da
je u ilegali), u kome se "Siptarima daje rok od sest meseca da
smene religiju u pravoslavnu, da se prekrste u suglasnosti sa
ovom religijom i da nauce makedonski jezik. Ako to ne urade,
nijedan od njih nema pravo da obavlja izdavacku delatnost, da se
ukluci u ARM, u drzavnoj administraciji..."
U minulim godinama bili smo svedoci razno-raznih projekata,
medju kojim i takozvani za avtonomnu pokrainu "Ilirida", na cijoj
promociji takodje culi smo slicnih zakonskih odredaba i sve to u
ime nekakve nacionalne cistoce. Na proslavi nakon pobede novog
gradonacalnika Tetova (kandidata PDPA) cule su se i ove
parole: "Velika Albanije" i "Makedonci, odlazite". Na loklanim
albanskim TV stanicama cesto se cuju pretstavnici PDPA kako
govore da vreme radi za njih, da iz dana u dan sve ce biti cisto
i ujedinjeno. Opet, niko da kaze ijednu rec protiv takve poplave
pametnih ideja. I sve ovo vec duze vremena dogadja se pred ociju
javnosti. Sada su na sceni nasa deca, a sutnja i dalje ostaje
nasa najdoblesnija karakteristika. U ovakvim slucajevima, sutnja
moze da se tumaci samo kako suglasnost.
Zbog cegaa i u ime cega je data ova presutna suglasnost?
Sta je to s cime se slazemo ovako stidljivo i suteci?
Deca su izasli na ulicu i izvikivali su parole koje najblaze
receno su sovinisticke i separatisticke. Pojava je jos strasnija
kada se zna da se radi uglavnom o maloletnim djacima, koji u ime
neke ustavne odbrane ili ustavnih promena, zovu na linc. Deca
jesu i bili su redovni dekor na izbornim mitinzima politickih
partija. Deca to slusaju. Mrznja postaje redovno stanje naseg
duha. Strah se obostrano siri. Postojeci streotipi i predrasude
opet ojacaju. Stavovi se ne menjaju. I opet niko nista ne kaze.
Niko ne reagira. Sutnja u javnosti. Intelektualna elita i dalje
zabrinuto cuva vec usvojene i naucno potvrdjene mitove. To postaje
osnova njihovih "burnih reakcija", preslikana u preporuci
razrednog rukovodilaca iz Topaane.
Balkanski mitovi, pazljivo gradjeni vekovima unazad opet su
tu. Postaju sve jaci. Sestogodisnja tranziciona sansa za bilo
kakve promene, pretvorila se u plodno tlo za reprodukciju
stereotipa jedni o drugima. Istorija ne sme i ne moze biti
prihvacena kao izvinjenje za ove ksenofobicne procese i to u
vreme kada Balkna sanja kako da se prikluci multikulturnoj
Evropi. Prihvatanje drugog, posebno kad je on iz susedstva i
dalje se vise dozivljava kao zlo. Kazu, ti im dajes prst a oni
ti oduzmu ruku. Sve dok funkcionira ta matrica, matrica koja
podrazumeva da netko nekome treba nesto da daje, e netko od
nekoga da trazi, sve ce se ovo samo po sebi reproducirati. Da bi
ta matrica i dalje funkcionisala, nije kriva samo istorija.
Tranzicija je, rekli bi drugi.
Tranzicija je mogla da podrazumeva korenite promene, ne samo
u obrazovnom sistemu. A mozda ispred svega u obrazovnom sistemu.
Problem ostavlanje sa strane ovog problema, nedostatak strategije
za resavanje obrazovnih problema jeste ova, samo vanjska
manifestacija tih propusta. To je samo vanjstina. A sta ima
unutra? Sto ovakvi izlivi ljubavi samo ka svom etnosu izazivaju
u glavi onog iz druge strane? Inhibicija postaje obostrana, a
sadrzaj je u primeru iz pocetka ovog teksta, kod razrednog koji
je konacno otkrio vistinsku formulu za sve njegove probleme sa
djacima, a to je, najednostavnije - izolacija. On ne igra samnom
i ja ne igram s njim. Ne govorimo, ne druzimo se - svaki u svoj
tor. To je vanjstina vaspitno-obrazovne formule koja se nama
dogadja danas. Dok sustina jeste zabrinjavajuca od samih ulicnih
preporuka takve formule za zajednicko zivljenje.
Negiranje potrebnih promena i prihvatanje procesa koji su
se nekako "spontano nametnuli" doveli su nas do duhovnih torova
gde se izlaz sve teze nalazi. Malo smo govorili o manjinama i
vecinama, a i kad smo to radili matrica za recepte je jasna i
uvek ista. Nema nikakvog napretka. Nema strategije, nema jasnih
ciljeva. Najlakse je kad se samo prepoznajemo, bez da saznamo
nesto novo. Razlike su uvek ravne strahu, predrasuda, sablon koji
samo ponekad neutralizira nesto, a na dugim stazama ostavlja
tragove.
Upad novog u obrazovni sistem jednostavno izostaje. Najveca
kocnica tome bili su bas oni i takvi razredni za koje je najlakse
resenje bilo sacuvanje i kultivisanje duhovnih torova u kojim svi
mi, a posebno ucitelji i fakultetski profesori se najdobro
osecaju. Tu su na svom terenu. Lakse manipuliraju i ispraznjavaju
svoje frustracije. I na pocetku tranzicije i sada rezultati
javnog mislenja o streotipima i straha od "drugih" su
nepromenjeni. Oni evuliraju ka suprotne strane koja velica
sopstveni etnos na racun drugih.
Sve je ovo rezultat naseg visegodisnjeg delovanja u svim
sferama zivota. Suteci i mirno sedeci sa strane, gledali smo
vanjstinu manifestiranja takvog visedodisnjeg delovanja. Dnasa
ne preostaje nam nista drugo vec, kao svi veliki mudraci, da
sacekamo plodove takvog naseg angazmana.
Iz inata, kako je rekao jedan demonstrant na skopskim
ulicama, upitan zbog cega je izasao na ulicu.
Plodovi takvog inata nisu imalo ukusni!
Opravdanja da smo u tranziciji isto tako nije nikakva
amnestija za krivicu sviju nas.
Pise: ALEKSANDAR DAMOVSKI