INTERVJU: IBRAHIM SPAHIc

Sarajevo Sep 12, 1996

Intervju: Ibrahim Spahic, predsjednik Gradjanske demokratske stranke BiH

Pripremamo se za buducnost!

AIM, SARAJEVO, 12.09.96.

* Sta dan prije izbora mozete obecati onima koji budu glasali za Vas?

  • Osiguracu da zivot u BiH bude slobodan za svakog pojedinca, da porodice budu sretne, drustvo otvoreno, a drzava BiH stabilna, nezavisna i ravnopravna clanica svih svjetskih asocijacija. U BiH ce biti mir i sigurnost i jednaka prava za svakog gradjanina i sve narode. Zastiticu porodice poginulih, invalide, zene, penzionere, poljoprivredne radnike. Vraticu prognane i raseljene kucama. Ova obecanja ne odnose se samo na one koji ce glasati za mene i Gradjansku demokratsku stranku BiH. Obracam se svim gradjanima Bosne i Hercegovine, u oba entiteta, dakle i gradjanima kojima je izbornim pravilima uskrceno gradjansko pravo da glasaju za mene ili da se sami kandidiraju, ali i svim gradjanima nase zemlje u izbjeglistvu. Svi koji me poznaju znaju da svoja obecanja izvrsavam. Gradjanska demokratska stranka Bosne i Hercegovine ima najkvalitetnije kadrove koji ce Sarajevo funkcionalno organizirati kao glavni grad drzave BiH, glavni grad Federacije BiH, kanton i grad tradicije i modernog humanog zivljenja snaznih ekonomskih potencijala, univerzitetski centar, grad jedinstvene komunalne i saobracajne infrastrukture i savremene organizacije, zdravstvene, socijalne zastite i javnih sluzbi na usluzi gradjanima kao grad kulture i umjetnosti, sa razvijenom opcinskom lokalnom demokracijom.

Za Mostar, Gorazde i Cazinsku krajinu rjesenje vidimo u uspostavljanju kvalitetnih komunikacija, i u ulaganju svjetskog kapitala, kako bi se intenzivnije razvijali, a time bili vezivno tkivo integracije BiH. Komunikacije su znacajne i za uspostavu dijaloga i za privredni razvoj ovih podrucja, a za Gorazde je najznacajnije komunikacijama rijesiti komunalne probleme (voda, grijanje, putevi) sto znaci i uslove za zivot, za povratak i dalji razvoj ovog podrucja. U osnovi ekonomske i politicke strategije GDS BiH je dijalog i sporazumijevanje i medju gradovima Sarajevo, Tuzla, Zenica, Mostar, Travnik, Bihac, Banja Luka i selima. Republika Srpska je entitet u BiH i predvidjamo da ce doci do povratka raseljenih i protjeranih i do jacanja uloge medjunarodne zajednice u postivanju ljudskih prava, zastiti imovine, a na toj osnovi i obnove ovog dijela BiH.

* Ukoliko Vi licno budete izabrani za clana Predsjednistva BiH iz reda
Bosnjaka na koji nacin vidite saradnju sa ostalim clanovima Predsjednistva ukoliko neko odluci da iskoristi dejtonske mogucnosti blokade rada i Predsjednistva i organa drzave BiH kojima je ono nadredjeno?

  • Smatram da se dijalogom i sporazumijevanjem mnogo problema moze rijesiti. Treba biti spreman i na pokusaje opstrukcije rada Predsjednistva kao i svih drugih drzavnih organa Bosne i Hercegovine. Ali, kao sto je Dejtonski sporazum predvidio mogucnost da se ne postigne konsenzus u donosenju odluka, tako je predvidio i sta se u toj situaciji cini. Svi drzavni funkcioneri nakon izbora svecanom ce se izjavom obavezati da ce postovati Ustav BiH donesen u Dejtonu. To ne moze biti samo puka izjava, ona se mora potvrdjivati radom i vracanjem povjerenja u legitimne institucije drzave BiH. Podsjecam da se ovim izborima ne legitimiraju samo nosioci drzavne vlasti u BiH i njenim entitetima, vec i prisustvo medjunarodne zajednice u najvaznijim institucijama BiH: Ustavni sud, Centralna banka, Javna korporacija, Komisija za ljudska prava i Komisija za izbjeglice. Isto tako IFOR otaje u BiH, siguran sam dok Oruzane snage BiH ne izadju na medjunarodno priznate granice BiH. Postivanje ustavnosti i zakonitosti, odnosno stvaranje pravne drzave BiH, jedna je od pretpostavki naseg opstanka opstanka i reintegracije, i zato treba da BiH odmah nakon izbora bude u Evropskoj zajednici, Savjetu Evrope i Partnerstvu za mir.

* Imali ste zapazene nastupe u medijima Republike Srpske. Mislite li da je to dovoljno da bar jedan kandidat sa liste GDS udje u Narodnu skupstinu Republike Srpske? Ukoliko udje, za koju ce se politiku zalagati u okruzenju u kojem i stranke koje se deklarisu kao opozicija SDS-u i stranke koje se nalaze na ljevici, cak i javno zagovaraju secesiju RS od BiH?

  • Ne smatram da su sanse nasih i kandidata svih drugih stranaka koji su se kandidirali na cijeloj teritoriji BiH, dakle i u entitetu zvanom Republika Srpska, u tom entitetu tako male. Naprotiv, mislim da GDS i druge stranke koje su ovakvom kandidaturom pokazale istinsko zalaganje za reintegraciju BiH imaju znacajne sanse na uspjeh, ili da u najmanju ruku onemoguce secesionisticke ambicije politickih stranaka iz entiteta. [to se opozicije tice, nazalost, u tom je entitetu kasno doslo do politickog osvjescivanja. Do jucer su rijetki bili dovoljno hrabri da se suprotstave Karadzicevoj genocidnoj teroristickoj politici. Danas je klima nesto drugacija, pa ipak tamosnja opozicija nema jos dovoljno politicke hrabrosti da istinski stane iza Dejtonskog sporazuma. Razbojnistvu i teroru ce doci kraj i odvajanjem ratnih zlocinaca od naroda. BiH ostaje cijela i sa medjusobnim priznanjem sa susjedima, glavni faktor stabilnosti u regionu.

* Kako Vasa stranka vidi "specijalne odnose" entiteta sa susjednim drzavama? S kim bi i na koji nacin, ukoliko bi GDS osvojio vlast u drzavi BiH, Vi uspostavljali "specijalne odnose"?

  • GDS BiH tradicionalno ima pozitivan stav prema komunikaciji. "Specijalni odnosi" za nas su samo eufemizam za ostvarivanje nacionalnih prava kroz suradnju bosanskohercegovackih naroda sa susjedima na ekonomskom, naucnom i kulturnom planu. Dakle, dok takvi "specijalni odnosi" ne narusavaju integritet i suverenitet BiH, kao ni susjednih zemalja, a to je predvidjeno Dejtonskim sporazumom, Gradjanska demokratska stranka BiH ce ih podrzavati. Naravno, ne treba zaboraviti ni gradjane Bosne i Hercegovine u 110 zemalja svijeta. [to se pak spoljne politike tice, Gradjanska demokratska stranka BiH gradice BiH otvorenu i prema Zapadu i prema Istoku jednako kao i prema Sjeveru i prema Jugu. Prvo treba da iznutra jedni druge podrzimo, pa tek onda da svidjamo pravi posao sa svijetom. Stoga se zalazemo za mediteransku spoljnu politiku jer preko Mediterana BiH kao svjetska raskrsnica moze ostvariti svoje interese ne samo na Balkanu i Srednjoj Evropi, vec i na svim kontinentima, u svim kulturama, religijama i civilizacijama. Na taj nacin postizemo integraciju BiH u svjetske institucije i organizacije.

* Na koji nacin rjesavati probleme u Federaciji BiH? Bez stvarnog funkcionisanja Federacije BiH nema ni reintegracije srpskog entiteta u BiH, niti same BiH?

  • Problemi u Federaciji proistekli su iz izmjestanja njihovog rjesavanja odnosno odlucivanja o njima iz Ustavotvorne skupstine Federacije BiH u samo dvije stanke. Istina je da su fakticki predstavnici dviju stranaka preuzeli inicijativu, da provedu Vasingtonski sporazum, ali to bas ne ide slavno. Tek 31.VIII '96. je pravno prestala da postoji "Herceg-Bosna", gradjani se ne vracaju u Stolac, Bugojno. Sve je jos u znaku iscekivanja. Ljudi postaju umorni od obecanja. Od Neuma se pravi privatno more. Problemi Federacije nece se, ocito je, moci rjesavati reduciranjem odlucivanja na samo dva politicka faktora. Zato smatramo da se oni moraju rjesavati u zakonodavnim i izvrsnim organima Federacije s tim da organi i funkcioneri Federacije BiH moraju raditi u interesu svih gradjana Federacije BiH, a ne samo stranke ili naroda iz kojeg poticu. BiH ima i bice je, jer i Federacija BiH i Republika Srpska su samo njeni entiteti i ne mogu kao takvi odlucivati o sudbini BiH.

Koliko se u javno preovladjujuci koncept "jedan narod, jedan vodja, jedna stranka" uklapaju pragmaticni stavovi GDS, koliko Vasa, bas kao i druge multinacionalne stranke, mogu realno ocekivati od subotnjih izbora?

  • Ne smatram da se radi o "javno preovladjujucem konceptu". Taj koncept je samo jedan od niza politickih koncepcija i metoda koji se javljaju u svakom od populistickih pokreta u BiH. Kazem, pokreta, jer se pokazuje da to nisu stranke kakve poznaje teorija, praksa i historija politickih stranaka, odnosno nisu to stranke koje imaju jasno profiliranu strukturu, politicku strategiju, metode, clanstvo... Uostalom citajte sta njihovi ideolozi pisu o svojim partijama. Ovim ne umanjujem niti uvecavam njihovu moc i znacaj, ali je sve jasnije da su ovi pokreti u sebi sadrzavali razlicite politicke koncepcije, razlicite idejne profile kadrova koji su pretpostavljali razlicite metode politickog djelovanja. Ni danas kad je na sceni izvjesno politicko raslojavanje, koje je istina na pocetku "koncept koji ste pomenuli nije preovladjujuci, osim u SDS-u, ciji Vozd polahko "odumire" i neumitno ide u Hag. Stravicno je slusati njihove povike da su za mir i demokraciju kada znamo da su bili organizatori konc logora. GDS BiH ne smatra svojim hendikepom, niti svojom prednoscu to sto njeni najugledniji clanovi i kandidati poticu iz razlicitih naroda. Naprotiv. Svoju prednost vidimo u tome sto su to najugledniji clanovi bosanskohercegovackog drustva, strucnjaci o cijim sposobnostima govori reakcija na njihovo ime izgovoreno u strucnim krugovima u zemlji i inozemstvu. Imena su u slucaju GDS BiH jednostavno poznata svima koji drze do sebe. Ljudi koji su ostali da pomognu BiH svim svojim moralnim, intelektualnim i fizickim potencijalima. Takve osobe spremni smo ponuditi gradjanima BiH i nasoj domovini da im sluze svojim znanjem i sposobnoscu u organima vlasti na svim nivoima. To su ljudi sa dignitetom koji postuju svoju naciju, religiju, svoj socijalni status i postuju druge. GDS je, kao sto vidite, stranka buducnosti BiH i mi se za tu buducnost pripremamo. Od svih izbora ocekujemo da konstituiraju zajednicke organe vlasti u BiH u skladu sa Ustavom BiH iz Dejtona sa GDS BiH predstavljenom u njima. Na sljedecim izborima 1998. godine bicemo znacajan politicki faktor u BiH, a nakon reintegracije BiH u kojoj cemo svim raspolozivim kapacitetima sudjelovati nakon ukidanja djelimicnog protektorata medjunarodne zajednice pocetkom sljedeceg stoljeca bicemo vladajuca stranka u demokratskoj Bosni i Hercegovini.

I. KOVACEVIC