STA KOCI USTROJ FEDERACIJE

Sarajevo Aug 10, 1996

"ZAJEDNICKA AKCIJA" U MOSTARU

Potpisivanjem sporazuma o "zajednickoj akciji" u Mostaru u javnosti se tek prividno stvorio utisak popustanja zategnutih odnosa izmedju vladajucih SDA i HDZ stranaka, odnosno, njihove spremnosti na kooperativnost i saradnju u prevazilazenju postojecih problema u Federaciji, ali i izvrsavanju obaveza preuzetih, dosadasnjih sporazuma o zazivljavanju Federacije.

U prilog tome ide i posljednji, neuspio sastanak Foruma Federacije u Sarajevu, a pod pokroviteljstvom pomocnika americkog drzavnog sekretara za pitanja Evrope i Kanade i izaslanika za Balkan Dzona Kornbluma. Dogovor oko ponudjenog plana, za potpunu uspostavu vlasti Federacije, a koji sadrzi izjavu o politickoj obavezi, ukljucujuci rokove i aneks, nije dobio zeleno svjetlo partnera u vlasti.

Americki posrednici ocito su ponovo posegli za novim sporazumom, kojim bi po ko zna koji put trebalo privoliti vlastodrzce na obaveze preuzete dosadasnjim dogovorima i rokove koji su vec poodavno istekli. O samom tekstu novog sporazuma, a cije se potpisivanje ipak ocekuje tokom ovog vikenda, u javnosti se malo zna, a pogotovo o instrumentima kojima Amerika namjerava privoliti federalne partnere na poslusnost. Istina, ovoga puta za sudionike u vlasti, ostalo je malo vremena da konacno i u potpunosti uspostave vlast Federacije. Ovo tim prije, jer se blize septembarski izbori i samim tim i rok za ustrojstvo vlasti na nivou drzave BiH, a uspjesnost ovog posla u mnogome zavisi od ustroja same Federacije.

Sta je to, sto zapravo koci ustroj Federacije?

Polazeci od pomenutog Foruma Federacije i izjava koje su nakon toga dali Ejup Ganic i Hasan Muratovic, kamen spoticanja federalnih partnera i dalje je postojanje "Herceg - Bosne", odnosno, kako je to prezentirano u javnosti, nemogucnost da se hrvatski partner privoli na potpisivanje trenutacnog ukidanja "Herceg - Bosne". "Nismo dobili datum, a ocekivali smo da se to desi" - rekao je novinarima potpredsjednik Federacije i clan Predsjednistva RBiH, Ejup Ganic.

Sto se tice izjave predsjednika Federacije Kresimira Zubaka, o ishodu pomenutog susreta, ona je bila kratka i u stilu "pitajte Ganica i Muratovica, tamo su problemi". Prebacivanje loptice federalnih partnera nastavili su na ocigled javnosti, a za sve eventualne nesporazume vjerovatno ce se, kao i do sada okriviti novinari.

Nesto slicno ucinio je sam predsjednik Zubak, sto je vrlo interesantno, na tiskovnoj konferenciji organizovanoj neposredno pred odrzavanje sjednice Foruma Federacije. Cilj mu je bio, kako je rekao, ne da optuzuje partnera u vlasti vec da javnost upozna sa nekim bitnim cinjenicama. Tom prilikom Zubak je, po ko zna koji put do sada govoreci o ukidanju "Herceg - Bosne" ukazao na potrebu paralelnog prenosa vlasti, odredjenih funkcija sa Republike na Federaciju. Kao uzrok dvogodisnjeg sporenja Zubak je naveo nesuglasice oko toga, koje su to funkcije Republike koje treba prenijeti na Federaciju. Pri tom, on nije propustio da kaze, ne samo da njihov politicki partner nije prenio te ovlasti, vec ih je u medjuvremenu prosirio. Kao primjer je naveo da je od Daytonskog sporazuma o zazivljavanju Federacije do danas, a na koji se poziva, republicki parlament donio 26 zakona koji zadiru u nadleznost Federacije.

I dok se Zubak potrudio da u javnosti opravda politicka stajalista svoje HDZ stranke i ,kako je rekao, odagna lazni privid koji je politickom, diplomatskom i medijskom kampanjom stvoren o "Herceg - Bosni" kao kljucnom problemu za uspostavu vlasti federacije, dotle, istini za volju, niti jedan od predstavnika SDA u vlasti nije ni pomenuo obaveze prenosa funkcija vlasti Republike na Federaciju, odnosno, obaveze koje prema ustroju federalne vlasti ima bosnjacki partner. Ova cinjenica, sama po sebi pada u oci ako se ima u vidu i izjava Kornbluma da je najvise primjedbi na ponudjeni sporazum imala bosnjacka strana. Ipak, sudeci prema daljim izjavama, one su se uglavnom svele na ukidanje "Herceg - Bosne".

Ne umanjujuci znacaj prenosa vlasti "Herceg - Bosne" na Federaciju, kao ni funkcioniranje Republike u prelaznom periodu, ipak se ne moze zaobici cinjenica da ni bosnjacki partner u vlasti nije izvrsio sve svoje, Daytonom predvidjene, obaveze. Medjutim, politikom tuk na utuk sasvim sigurno nece se nista postici. Americki posrednici kod iznalazenja rjesenja vjerovatno ce i to imati u vidu i ponudice jos jedan u nizu kompromisnih sporazuma. A kako ce ga svaki od partnera citati i tumaciti- to je novo/staro pitanje.

M. MICEVSKA