DA LI BI TREBALO IZMISLITI STUDIO B?
Tokom pro{log aprila i maja dravna televizija je o
aktivnostima vladaju}e politi~ke snage u redovnim emisijama vesti
izve{tavala ukupno 272 minuta, dok je delatnostima opozicije bilo
posve}eno 16 minuta. Najzna~ajnija opoziciona partija dobila je
upola manje medijske pa
nje nego neparlamentarna komunisti~ka
partija. Na sre}u, ovo se nije dogodilo na RTS, ve} na slova~koj
nacionalnoj televiziji. Na{a nacionalna televizija ima bolji
rekord. Ona je u toku dve poslednje nedelje predizborne kampanje
1993, u kojoj je dodatnim pravilima bila obavezana na
nepristrasan odnos prema izbornim u~esnicima, vladaju}im
socijalistima posvetila 227 minuta udarnog "Dnevnika", a vode}oj
opozicionoj koalicij.ia Depos 12 minuta. Najsna`nijim opozicionim
strankama zajedno (Demokratska - 5 minuta; Demokratska stranka
Srbije - gotovo 4 minuta, radikali - 3 minuta) RTS je dodelila
manje vremena za izborno predstavljanje nego uo~i izbora
osnovanoj Ujedinjenoj levici (34 minuta).
Slova~ki TV gledaoci pro{le godine nisu mogli da na
ekranu odaberu druga~iju sliku svoje politi~ke scene: tri
postoje}e stanice nisu se po tome bitno razlikovale, {to je i
nagnalo demokratske snage da zahtevaju istraivanje kojim }e se
utvrditi da li vladaju}a koalicija koristi TV monopol za
sopstvenu promociju, na {tetu opozicije. Gledaoci u Srbiji, bar
onaj njihov deo koji
ivi u dometu predajnika NTV Studio B,
tu su mogu}nost imali. U pomenutom predizbornom periodu (prema
istraivanju mr Snje
ane Milivojevi}), NTV Studio B je Deposu
posvetio 126 minuta svoje udarne informativne emisije, a SPS-u -
svega ne{to vi{e od 20. Ujedinjena levica se nije uslikala
nijedanput.
Godinu dana ranije, izborna minutaa RTS-a i NTV-a nije
bila toliko drasti~no razli~ita. Na dr
avnoj televiziji je odnos
glavnih konkurenata bio 41 minut prema 23, u korist SPS, a na
NTV-u 44 prema 8 minuta, u korist Deposa. Ipak, ve} tada se NTV
Studio B definitivno profilirao kao oponent nacionalnoj
televiziji. On je dominantne obrasce dr`avno kontrolisane
televizije osporavao druga~ijom selekcijom legitimnih dru{tvenih
aktera i elasti~nijim granicama prihvatljivog javnog govora o
dru{tvenoj krizi. Za razliku od RTS-a ~iji je generalna
strategija afirmacija oficijelne definicije stvarnosti i odbrana
postoje}e distribucije mo}i, Studio B je razvio medijski diskurs
koji je neprestano problematizovao dominantne definicije dru{tva
i status quo. Profesionalni novinarski standardi dve stanice,
njihova selekcija tema za izve{tavanje, narativna struktura
prezentiranih pri~a i obrasci simbolizacije razlikuovale su se u
tolikoj meri da su one od istih dogadjaja svakodnevno proizvodile
suprotstavljene verzije realnosti.
U ovim konkurentskim verzijama stvarnosti jedan deo
gledalaca uvek nije uspevao da prepozna svoju, pa se ~vr{}e
pripijao uz onu sebi bliu. I dok je vremenom Studio B postao
zarobljenik komunikacionog obrasca svog oponenta, pa je, {to je
RTS postajao bli
i re`imu, NTV otvorenije stajao uz opoziciju,
gledaoci su postajali zavisnici od jednog pogleda na svet koji se
sve dubljim jazom odvajao od onog drugog. Priroda medijskog
delovanja reflektovala je ali i proizvodila nemogu}nost
postizanja konsenzusa oko osnovnih dru{tvenih vrednosti.
Ipak, zahvaljuju}i Studiju B, gledaoci su imali mogu}nost
druga~ijeg ~itanja socijalnog iskustva od onog koji je nudila
dravno-kontrolisana televizija. Da li je ovo gradjanima Srbije
garantovalo br
i razvoj demokratije u odnosu na gradjane onog
dela sveta koji su 1989. godine isko~ili iz komunisti~ke orbite i
u{li u socijalnu, ekonomsku i politi~ku zonu sumraka bez
alternativne televizije?
Demokratije nema bez pluralizma. ^ini se tako da je na gornje pitanje lako odgovoriti. NTV Studio B je neosporno ~edo politi~kog pluralizma u Srbiji. Ali pluralizacija jednog sistema nije dovoljan uslov njegove demokratizacije. ^ak i ako su mediji bili prve dru{tvene institucije koje su zakora~ile u post-komunisti~ki period u gotovo svim dru{tvima u tranziciji i postali najvidljiviji nosioci novih ekonomskih, politi~kih i kulturnih realnosti.
Nakon velikog obrta, u Madjarsku je, na primer, pojurio
ogroman strani kapital, upravo u medijsku sferu. On je 1990.
godine ~inio 80 odsto investicija u {tampu. Vrlo brzo su,
medjutim, strani investitori po~eli da prodaju svoje deonice
nazad dravnim kompanijama i madjarskim bankama,
ale}i se da je
{tampa preterano politi~ki pristrasna i neosetljiva na
komercijalne zahteve.
Ova nagla{ena politizacija medijske sfere rezultat je
specifi~nosti procesa njene reorganizacije koju karakteri{e
politi~ka borba za medijsku autonomiju. Ideja profesionalne
autonomije koja nije kontrolisana od strane vlasti, medjutim,
uglavnom je ostala strana u preovladjuju}oj politi~koj kulturi
ve}ine dru{tava u tranziciji. Nove vladaju}e garniture, naime
(bilo novi ili stari socijalni akteri) nisu bile spremne da se
odreknu direktnog uticaja na dru{tvenu informativnu produkciju.
One na sve na~ine poku{avaju da zadre socijalnu ulogu i funkcije
koje su mediji obavljali i u prethodnom re
imu: mediji su za njih
instrument socijalnog upravljanja, a ne "~etvrti stale",
instrument javnosti kojim se vlast poziva na odgovornost. U
ve}ini ovih dru{tava polo
aj medija u politi~kom i ekonomskom
sistemu nije se radikalno promenio. Mediji jo{ uvek najvi{e
zavise od institucija vlasti, iako su forme ove zavisnosti
razli~ite. Pogotvo su nacionalna TV i radio direktno ili
indirektno kontrolisani od strane dr`ave.
U mnogim ovim dru{tvima upravo je funkcionisanje
nacionalne televizije, koju rukovode}e garniture svuda smatraju
najuticajnijim medijem, vru{e politi~ko pitanje i objekat
socijalnih konflikata, usled nedostatka objektivnosti i
pristrasnosti u korist reima. U centru dru{tvenih sukoba, mediji
signaliziraju svoju va
nost za dru{tvo, kao i problemati~nu
prirodu medijske organizacije, kontrole, sadr`aja i
profesionalizacije novinara.
Bilo da su ekonomski nezavisni, kvazi-nezavisni ili
zavisni od drave ili neke druge organizacije, mediji su u ovim
dru{tvima nagla{eno politizovani i pristrasni. Novinarstvo se
nije jo{ uvek oformilo kao profesija nezavisna od domena
politike. Ve}ina novinara nema ni rudimentarni nivo neutralnosti,
ve} sebe smatra anga
ovanima u slu`bi jedne socijalne ideje, {to
nije retko za dru{tva u kojima su literatura, politika i
novinarstvo i ranije bili blisko povezani. Ova ispolitizirana,
nagla{eno polemi~ka i ubedjiva~ka priroda medija stvara odsustvo
poverenja u medije, onemogu}uje formiranje informisane javnosti i
vodi daljoj politi~koj polarizaciji i konfuziji javnosti.
Ukoliko bi se kontrola medijske sfere odvojila od
politike i prepustila urnalisti~kim standardima, institucije
mo}i ne bi vi{e mogle da garantuju pristup mediju iz vanmedijskih
sfera. One su, dakle, te koje ne dozvoljavaju formiranje
politi~ki neutralnih televizija. Ukoliko je TV monopol, stvoren od
strane re
ima, pristrasniji i vi{e u slubi odredjenog politi~kog
projekta, ve}a je potreba alterantivne televizije da se razvija
kao njegov oponent, razvijaju}i rezervne
uranlisti~ke standarde.
To se dogodilo i sa NTV Studijom B. U fazi politi~ke
borbe u kojoj nije uspevao da ostvari ekonomsku samodovoljnost, i
nije uspevao da defini{e op{teprihva}ene norme profesije, on je
medijskim obrascem pristrasne dravne televizije guran u pravcu
pristrasnosti prema glavnom politi~kom oponentu, koji je, bar
verbalno, podr
avao njegovo nastojanje za redefinisanjem granica
profesionalne autonomije. Tako se moglo dogadjati da se [e{elj,
onog trenutka kad je bio proteran sa ekrana "velike televizije",
koja ga je ina~e i proizvela, nadje na ekranu Studija B, na koji
ranije, zbog svoje ekstremne politike i hajke na novinare, nije
imao pristupa. Ili da od onog momenta kad su Milo{evi} i Vu~eli}
spustili rampu na Drini, Radovan Karad`i} postane najprisutniji
srpski politi~ar na NTV kanalu.
Bilo bi bolje da smo uspeli da imamo politi~ki neutralnu televiziju. Ako ni{ta drugo, bar bi se odr`ali mnogi dobri porodi~ni odnosi i prijateljstva. A ako ve} nismo, dobro je {to smo imali Studio B. Za mnoge je NTV Studio B ostao po~etna {kola demokratije u kojoj su nau~ili da su alterantivne dru{tvene definicije podjednako legitimne kao i one, poduprte politi~kim autoritetom. Uprkos ostvarenim promenama u zemljama biv{eg isto~nog bloka, mnogi to jo{ nisu shvatili. Stoga su gradjani Srbije u prednosti nad onima koji su na tri ili vi{e kanala mogli da gledaju i slu{aju samo jedno isto.
Po{to je reim uspeo da NTV Studio B pretvori u izrazito
politi~ku i izrazito opoziciono orijentisanu televiziju, lak{e }e
ga progutati, i to upravo u ime profesionalizacije novinarstva,
koju je uporno svih ovih godina ometao. Mo
da }e se, ipak,
pokazati da je upravo ovaj udar dr`ave na NTV Studio B bio onaj
odlu~uju}i impuls koji }e omogu}iti stvaranje jedne nove,
politi~ki nepristrasne televizije, koja }e odoleti isku{enjima
kojima je podlegao Studio B. Ne nekoj novoj stanici, na primer.
Da nije postaojao, Studio B je, dakle, trebalo izmisliti.
Jovanka Mati}