Zakonski okvir ili Privremeni Ustav

Pristina Mar 8, 2001

Priština, 8.03.2001.

Jesen bi ponovo mogla da bude vreme izabrano za održavanje izbora na Kosovu. Međunarodni zvaničnici koji administriraju Kosovom,izneli su da je organizovanje opštih izbora njihov osnovni cilj I da su pripreme za ovaj proces već započele. Međutim, još uvek niko nezna za šta će se glasati na tim izborima. Koje će biti glavne institucije privremene samouprave na Kosovu, gde je sve još uvek "privremeno". "Privremenom" administratoru OUN za Kosovo, Dancu Hansu Hekerupu bila su potrebna čitava tri meseca kako bi odlučio da napravi prvi korak za realizaciju njegovog "prvog prioriteta", početka rada na stvaranju onoga što bi trebalo da bude Privremeni Ustav Kosova. Početkom marta on je definitivno proglasio sastav jedne tehničko - političke radne grupe, koja će se baviti stvaranjem "Zakonskog okvira za Kosovo", izraz kojim se zamenjuje naziv "Privremeni Ustav Kosova". Osam međunarodnih predstavnika i sedam kosovskih (medju kojima I predstavnici srpske I bošnjačke zajednice), okupilo se po prvi put 6. marta, da bi raspravljali o načinima stvaranja Zakonskog okvira, kojim će se otvoriti put za organizovanje ili održavanje opštih izbora I uspostavljanje privremene samouprave na Kosovu. Administrator je naveo da će ova grupa, koju je on nazvao I tehničkom I političkom, stvarati glavni dokument ili kako se on izrazio - Regulativu nad regulativama - koja će zamenjivati najviši pravni akt uređenja jedne zemlje. Albanski pravnici su se već u startu usprotivili terminu "Zakonski okvir", istrajavajući na nazivu "Ustav". Oni zastupaju mišljenje da je Kosovo I ranije, čak I za vreme Jugoslavije I komunističkog lidera Tita, ali I u periodu delovanja paralelnog sistema tokom '90-tih godina imalo svoje Ustave, te da zato ono i sada treba da ima taj najviši pravni akt. Istraživanja kosovskog Instituta za Evroatlanske intergacije (NGO), pokazala su da se više od 90 odsto anketiranih izjasnilo u prilog tome da Kosovo treba da ima svoj Ustav I u ovom periodu tranzicije. Međutim, šef Misije OUN na Kosovu (UNMIK) je rekao da će Zakonski okvir stvarati na osnovu Rezolucije 12 44 Saveta bezbednosti OUN I da on neće prejudicirati definitivni status Kosova, koji bi trebao da ostane pitanje budućih pregovora. Zato, dodao je on, to ne može biti Ustav. UNMIK je već uručio jedan svoj Projekat članovima radne grupe i istovremeno je najavio da će se šest meseci nakon usvajanja definitivne verzije zakonskog okvira moći održati opšti izbori na Kosovu. Ako je verovati prognozama da će se ovaj Zakonski okvir usvojiti u roku od mesec dana, onda bi oktobar mogao da bude mesec održavanja opštih izbora na Kosovu. Međutim, za kakva će se tela na tim izborima glasati, odnosno kakve će se institucije definisati ovim Zakonskim okvirom, još uvek se tačno nezna ili, bolje rečeno, još uvek će se o tome "lomiti koplja" u okviru radne grupe. UNMIK kaže da će tela koja će se stvarati biti Skupština ili Parlament, njegov predsednik ili predsedništvo i Vlada samouprave. Međutim, albanski pravni eksperti istrajavaju na stvaranju institucija vlasti koje odgovaraju jednoj i međunarodno priznatoj državi, bez obzira na činjenicu što Kosovo nije u takvom položaju. Oni su do sada predložili nekoliko projekata Zakonskog okvira, nazvavši ga Privremenim Ustavom Kosova, a u kojima se predviđa da Kosovo ima svog predsednika, kao I sve druge zakonodavne I izvršne organizme. Oko 30 pravnih eksperata okupljenih oko jedne organizacije nazvane Ustavni forum Kosova, predstavili su svoj projekat kojim se predviđa da Kosovo ima i svoj Ustavni sud. Čak, u tom Projektu su specificirani i mehanizmi odbrane i bezbednosti, kao i nacionalna informativna služba ili nekakva kosovska CIA. A kruna svega je "pravo naroda na samoopredeljenje putem Referenduma, koji bi trebalo da se organizuje na kraju tranzicionog perioda".

Međutim, usvajanje Zakonskog okvira izgleda da će prestavljati tvrd orah za međunarodne I domaće pravne eksperte. Ovi lokalni ne ulivaju puno entuzijazma zbog poziva da učestvuju u ovom projektu, upravo zbog činjenice što će njihovi predlozi možda biti pročitani od strane njihovih međunarodnih kolega, ali teško da će proći. Poslednja reč, svakako, ostaje međunarodnoj Misiji I njegovom šefu, a s druge strane I sami albanski eksperti imaju izvesnih divergencija što se tiče nekih temeljnih pitanja. Recimo, predstavnici političkih snaga koje ne vide neku šansu za pobedu na sledećim izborima, ne istrajavaju mnogo na činjenici da Kosovo bezuslovno mora da ima i predsednika, dok predstavnici bloka koji veruju u svoju pobedu kažu da je to neophodno.

Bilo kako bilo, izgleda da Kosovo treba da sačeka i to duže vreme dok ne dobije Ustav, a sve što može da dobije je održavanje opštih izbora koji su od velike važnosti za njegovu budućnost. Kosovarima se žuri da se ovi izbori održe i da se počne sa procesom prenošenja odgovornosti sa Misije OUN u njihove ruke. U veoma nesigurnom bezbedonosnom ambijentu i nestabilnom miru, kosovari će biti "primorani" na kompromise u pogledu njegovog unutrašnjeg uređenja. Preuzimanje odgovornosti podrazumeva i kompetencije za delovanje u uspostavljanju reda i zakona i to bi u prvom redu izvuklo iz veoma neugodnog stanja i obaveze da reaguju i osuđuju svaki neželjeni fenomen, a pritom da ostanu nemoćni u nemogućnosti delovanja. Tako barem tvrde, ovdašnji politički lideri.

AIM Priština, Besnik BALA