Otvorena nastava i interkulturalno učenje

Sarajevo Feb 22, 2001

Kad učenik prestaje biti papiga

AIM, Sarajevo, 22.02.2001. Da u školama Bosne i Hercegovine može biti drugačije i da osnovci ne moraju učiti na način kako su to činile njihove bake i deke, (s jedinom razlikom što danas nastavnici nemaju šipku u rukama) ponovo su nam, kao i mnogo toga od Daytona do danas, pokazali stranci. Naime, način sticanja znanja na ovim prostorima decenijama se nije mijenjao. Vrijedio je sistam po kojem je nastavnik sveznajući, a učenik nema nikakve potrebe da misli, već samo treba da ponovi ono što je nastavnik predavao. Ovisno o tome koliko je "uspješna papiga bio", dobijao je ocjenu. Nekog značajnijeg osavremenjivanja obrazovnog sistema nije bilo, ali je zato bilo zastranjivanja svih vrsta. Tako, nakon rata osnovci u Federaciji BiH nisu nikada čuli, a kamoli učili pisce i istorijske događaje o kojima uče osnovci Republike Srpske i obratno.

Zahvaljujući austrijskom kulturnom društvu "KulturKontakt Austria", austrijskom Ministrastvu za vanjske poslove, pomoći Ureda Viskog predstavnika u BiH, Fonda otvoreno društvo BiH, te austrijskoj novčanoj donaciji, štampana je jedna posve nova nastavna knjiga. Radi se o priručniku "Pogledi" za otvorenu nastavu i interkulturalno učenje u sedmom i osmom razredu osnovne škole. Na njihovoj izradi naporno se radilo dvije godine da bi krajem prošle sedmice bili promovisani u sarajevskoj Osnovnoj školi "Čengić Vila I". "Pogledi" su zapravo, kako im već i sam naslov sugeriše, potpuno novi pogled na obrazovanje.

Osnovni cilj jeste "razvoj inovativnog nastavnog materijala koji upućuje na budućnost". Kao dodatno štivo uz postojeće udžbenike "Pogledi" bi trebalo da doprinesu da učenici u BiH budu bolje pripremljeni na produktivno i uspješno shvatanje drugačijih ljudi u svojoj zemlji, ali i u Evropi i svijetu i njihovim raznolikostima. Prije svega, trebalo bi da posreduju u sticanju sposobnosti da se na otvoren način, bez predrasuda, upoznaju drugi ljudi, njihov jezik i kultura i da se samostalno spoznaju, kritički i svjesno protumače vrijednosti i pravila i vlastite i drugih kultura. U sklopu realizacije cijelog projekta u protekle dvije godine održano je, u Sarajevu i Beču, i sedam seminara za usavršavanje nastavnika (metodičko - didaktike inovacije, tehnike u komunikaciji, otvoreno i socijalno učenje, interkulturalno učenje i projektna nastava). Jurgen Schick, predstavnik "KulturKontakta Austrije", društva koje je objavilo "Poglede" kaže da se nada kako će ova knjiga pomoći i učenicima i njihovim nastavnicima da krenu u učenje svjesno, kritički i sa razumijevanjem. "Zato smo i izabrali teme koje su bliske mladim ljudima, brižljivo radeći na tome. Opravdano očekujemo da će ovaj projekat, na kojem su sa bh. nastavnicima sarađivali Margaretha Anzengruber iz gimnazije "Vereinsgasse" u Beču, Brigitta Busch i Lacher Dietmaru, profesori Univerziteta u Klagenfurtu, dati bitan doprinos duhu tolerancije i razumijevanja."

Korištenje ovog priručnika učiniće, između ostalog, da se djeca iz Sarajeva i Banjaluke mogu dopisivati, a što danas zbog nepoznavanja pisama praktično da i nisu mogla. Naime, "Pogledi" u nastavu opet uvode prijeratnu obavezu učenja i ćiriličnog i latiničnog pisma. Pored toga, plediraju na posvećivanje veće pažnje učenju stranog jezika. Tako će učenici viših razreda osnovne škole jednu nastavnu jedinku obavezno obrađivati na engleskom jeziku. "Poglede" je prihvatilo Ministarstvo prosvete Republike Srpske, a u Federaciji za sada samo Ministarstvo obrazovanja Kantona Sarajevo, uz promotivno svečarska nadanja da dopru do svih osnovaca. Jer, poenta "Pogleda" prvenstveno jeste promjena uloge učenika. Umjesto da pasivno sjedi u učionici, učenik bi trebalo da postane aktivan i kreativan, da sam traži rješenje za probleme. Znači, znanje će sam, uz pomoć nastavnika - usvajati. Učenik mora naučiti da samostalno pronalazi izvore informacija, uspostavlja veze i istražuje svoj životni svijet. Rječju, mora naučiti "učenje otkrićem". Samim tim, promijenjena je i uloga nastavnika, on nije samo posrednik znanja, nego i savjetnik i pratilac učenika na njegovom putu ka većoj samostalnosti. Nastavnici su godine proveli insistirajući na apsolutnoj tišini u učionici, predavajući nastavne jedinke "kao sveto slovo", bez ikakve diskusije sa učenicima. "Pogledi" bi trebalo da ih upute u činjenicu da je od tišine nekada daleko važnije da saslušaju mišljenje svog učenika, čak i ako se ne slaže sa njihovim.

I mada to lijepo i lako zvuči, pred nastavnicima je velika nova obaveza. Mališani su već navikli da uče po zastarjelim metodama, a ono što je vjerovatno i najveći problem jeste činjenica da su "sjajno programirani"; sve što nije poput njih i što je drugačije - ne može biti dobro! Ovaj oblik učenja trebalo bi da "omekša" stereotipe o stranom. Djeca (kad pomenemo djecu, još više mislimo na nastavnike) treba da prihvate činjenicu da i oni koji su drugačiji mogu biti njihovi drugari, te da različitosti nisu ono što samo odvaja.

"Situacija u Bosni i Hercegovini u svakom segmentu razvoja sve je osim prihvatljiva", rekao je Visoki predstavnik međunarodne zajednice za BiH Wolfgang Petritsch na promociji. "Ista stvar je i sa obrazovanjem. Umjesto da se misli na poboljšanje uvjeta sticanja znanja, djeca i njihovi predavači opterećeni su drugim stvarima. Mališani se razdvajaju po nacionalnosti. O tome ovisi ko će im biti prijatelj, a ko ne. Nastavnici dobijaju radna mjesta prema veoma čudnim kriterijima. Češće je bitno kako se zovu nego koliko su stručni da obavljaju taj posao", rekao je Petritsch, naglasivši da je porazno "da i pet godina po okončanju rata nacionalisti u obrazovanju razdvajaju djecu, te im na taj način osiguravaju nimalo svjetlu budućnost, te da aparthejd koji vlada u obrazovnom sistemu ne vodi nikuda". "Osnovno obrazovanje u ovoj zemlji, kaže Petritsch, ne odgovara evropskim standardima. Djeca ne uče kritički razmišljati, diskutovati, slušati tuđe mišljenje i upoređujući ga sa svojim donositi zdrave zaključke. Nema interkulturalnih stavova."

"Pogledi" zato zaslužuju mnogo veći značaj od ovog koji im se trenutno pridaje. Jer, kako to i Petritsch naglašava, Bosna i Hercegovina počinje u školskoj klupi. O onima koji su sada u učionicama ovisi njena budućnost. "Treba izabrati s kakvim će stavom krenuti u život: s povjerenjem u bolje sutra ili sa strahom da će se ponoviti prošlost. Svi mi im moramo pomoći da njihov izbor bude pravilan." Nažalost, pokazalo se već na samoj promociji, mnogo je lakše zavlačiti glavu u sopstveni pijesak, i eventualno iskazati dobru volju, ali samo kurtoazno. Tako se donedavna ministrica kulture, a sada ministrica obrazovanja Kantona Sarajevo Esma Hadžagić, našla p(r)ozvanom, te i na samoj promociji rekla da je u Sarajevu, "kao centru zemlje koji u svemu prednjači i do sada bilo inovacija u osnovnom obrazovanju i uspješnih pokušaja da djeca u školu odlaze s radošću i uče zabavljajući se", kao i da su "tretirani kao samostalni subjekti, a ne objekti rada". Samo, ministrica nije navela nijedan primjer, a i najpovršniji obilazak osnovnih škola i razgovor sa učenicima bi je demantirao.

Zineta Bogunić, direktorica O Š "Čengić Vila I", jedne od prvih škola u kojoj će se u nastavi koristiti "Pogledi", ima daleko realniji odnos prema uvođenju nove metode od resorne ministrice. "Ovo je veliki korak u bosanskohercegovačkom obrazovanju. Hitan zadatak nas koji smo se prihvatili obrazovanja mladih jeste ponuditi im što bolje uvjete za učenje. Treba da i oni, poput njihovih vršnjaka u zapadnim zemljama, počnu sticati znanje na što zabavniji i pristupačniji način." Učenici koje smo pitali da li znaju o čemu se radi, mahom su odgovarali slijeganjem ramenima. Lejla, učenica sedmih razreda misli kako će "Pogledi" učiniti da razred u koji ide počne ličiti na one kakve su mogli da gledaju samo u filmovima."Pretpostavljam da ćemo sada moći razgovarati sa nastavnicima, iznositi svoje mišljenje, bez straha da bi zbog toga mogli dobiti ukor ili lošu ocjenu iz vladanja i tražiti da nam objasne ono što nismo razumjeli. Nadam se da im više neće biti jedino važno da ustanemo kada oni uđu u učionicu, kako je to bilo do sada", kazala je. Iako je Lejla jedna od rijetkih koja je znala o kakvoj se promociji radi, zamolila je da ne objavljujemo njeno prezima jer "nije pitala razrednicu smije li govoriti sa novinarima(?!)"

Na promociji su bili zvaničnici ministarstava obrazovanja Kantona Sarajevo i Republike Srpske, načelnik novosarajevske općine i njegov pomoćnik za obrazovanje, brojni stručni savjetnici za nastavu...Nadati se da da to nije bilo zbog međunarodnih zvaničnika, već zbog "Pogleda", te da priručnik neće završti na nekoj prašnjavoj polici čim "važnima" gostima vide leđa.

Adriana KUČI (AIM, Sarajevo)